چه خبر - تاثير چهره الناز شاکردوست در بهترين نقشي که بازي کرد
نرگس آبيار از سال 1391 که اولين فيلمش «اشيا از آنچه فکر ميکنيد به شما نزديک ترند»را ساخت تا امروز در مدتي در حدود نيم دهه راهي را طي کرده که براي برخي کارگردانان ممکن است سال ها طول بکشد. او با فيلم دومش «شيار143» توجهها را به خود جلب کرد و موفقيت بزرگي را به ويژه نزد منتقدان تجربه کرد اما جايزه داخلي بزرگي را برايش به ارمغان نياورد. اما فيلم آخرش، «شبي که ماه کامل شد» بر خلاف فيلم هاي قبلي هم جوايز متعددي براي او به ارمغان آورد. آبيار در «شبي که ماه کامل شد» توانسته از زاويه تاثير گذار به ماجراي فرقه جندالله و سرکردهاش، عبدالمالک ريگي، نزديک شود و تصويري باور پذير از سوژهاش ارائه کند.
بيشتر بدانيد : فيلم شبي که ماه کامل شد، داستان عشق و تروريسم + عکس
در مصاحبه پيش رو در مورد اين فيلم و جنبههاي مختلفش با نرگس آبيار به گفتوگو نشستهايم.
خانم آبيار! شما جايي گفته بوديد قبل از اين که طرح فيلم نامه شبي که ماه کامل شد به شما پيشنهاد شود اساسا به پرداختن به مسئله راديکاليسم مذهبي علاقه پيدا کرده بوديد و سفرهايي به کمپهاي نگهداري از آوارگان سوري در آلمان کرده بوديد. اين مسئله براي شما به عنوان يک فيلمساز في نفسه چه جذابيت دراماتيکي داشت؟
نگاه راديکال در هر معنايي براي من دغدغه بود. نه فقط سلفي ها که در مسيحيت و يهوديت و حتي بوديسم هم نگاه افراطي سابقه دارد و وجود دارد. هرجايي که ايدئولوژي و قدرت در کنار هم قرار ميگيرند به هرحال افراطي گري به شکلي ديده ميشود. بر اساس همان سفرهايي که به آنها اشاره کرديد من طرحهايي هم نوشتم که خيلي جذاب هستند ولي اين فيلمها چون به شخصيتهاي غيرايراني ميپرداخت احتمالا براي مخاطب ايراني جذابيتي نداشت. اين بود که اين سوژه براي من موقعيت خوبي فراهم ميکرد که به موضوع مورد علاقهام بپردازم.
ظاهرا قبل از طرح «شبي که ماه کامل شد» طرح ديگري به شما پيشنهاد شده بود که محوريتش بر دستگيري عبدالمالک ريگي بود و شما اين طرح را نپذيرفته بوديد دليلش چه بود؟
اين طرح وجود داشت ولي به من پيشنهاد نشده بود. صرفا در جاهايي مطرح بود که چنين فيلمي ساخته شود. اگر هم به من پيشنهاد مي شد قطعا من نميپذيرفتم چون برايم جذابيتي نداشت. اين قدر مستقيم سراغ يک موضوع رفتن اساسا روش و سبک من نيست. طرح«شبي که ماه کامل شد» براي من جذاب بود چون از نگاه يک خانواده به موضوع نزديک ميشديم و يک ماجراي عاشقانه و انساني، محور فيلم بود. اين بود که طرح«شبي که ماه کامل شد» را براي من جذاب ميکرد و اتفاقا وقتي شما از اين زاويه حتي به يک موضوع امنيتي نزديک ميشويد ابعاد مختلف آن را بهتر ميبينيد و از روش پرداخت مستقيم به موضوع تاثير گذارتر است.
درخشش الناز شاکردوست، نرگس آبيار و هوتن شکيبا در جشنواره فجرچه قدر در نوشتن فيلم نامه به واقعيت وفادار بوده ايد و چه قدر در واقعيت دست برده ايد؟ تمام نقاط عطف فيلم نامه مستندند؟ مثلا حمله نيروهاي امنيتي به آن بيمارستان در کويته براي نجات فائزه يا تلاش آن تک تيرانداز براي زدن عبدالمالک در پيتزا فروشي واقعا اتفاق افتاده است؟
بله تمام اتفاقات مهم اين فيلم واقعي است و ما فقط در جزئيات دخل و تصرف کردهايم. من در روند تحقيقات اطلاعات زياد و جذابي در مورد جندالله، عبدالمالک و عبدالحميد به دست آوردم ولي سعي کردم برآيند منطقي اين اطلاعات را در فيلم نامه استفاده کنم. من مطمئن نيستم که عبدالحميد واقعا شعر هم ميگفته يا نه. ميدانستم عاشق پيشه بوده ولي شاعري يا نوازندگي طبل را خودم به شخصيتش اضافه کردم اما تمام چيزهايي که از عبدالمالک ميبينيد مال فيلمهايي است که ديده بودم. آن سکانسي را که عبدالمالک بين اعضا جندالله سخنراني ميکند و آخرش گريه ميکند در فيلمهايي که به من داده بودند ديده بودم. برخي به خشونت فيلم انتقاد کردند ولي خشونت عبدالمالک خيلي بيشتر از اين چيزي است که در فيلم ميبينيد من در فيلم فقط عمليات تاسوکي را آوردهام ولي خشونتي که ما از طريق رسانهها مدام با آن روبه رو هستيم خيلي بيشتر از اين هاست. اين خشونت ها را مدام رسانهها به خورد ما ميدهند بي اينکه آن را تحليل کنند حالا ما لااقل در فيلم يک روند دراماتيک را دنبال ميکنيم و سرآخر هم نتيجه گيري داريم.
شما به فيلمهاي بازجويي عبدالمالک يا جزئيات پرونده ها هم دسترسي داشتيد؟
نه! فقط يکسري فيلم از مصاحبه با ريگي را ديدم و فيلمهاي ديگري از پرس تي وي و يک جاي ديگر در اختيار ما گذاشتند در مجموع بيشتر اين فيلمها در دسترس عموم هست. يکسري فيلم ديديم که در مورد چند گروه مشابه در پاکستان بود و ديدنش واقعا دردناک بود يا فيلمي ديديم که چطور جندالله وارد يک پاسگاه ميشود و در کمال خونسردي وارد خوابگاه سربازان ميشود و سربازها را از خواب بيدار ميکند و به جاي ديگري ميبردشان. بعدها من استفادههايي از اين فيلمها در فيلمم کردم. مثلا در فيلمهايي که از ريگي ديده بوديم ميديديم که سعيد پسر پنج - شش ساله فائزه، همه جا کنار ريگي است. در آن فيلمها در مورد گروههاي پاکستاني هم ديده بودم که مثلا بچههاي کوچک را مجبور ميکنند مخبرين و خائنان را جلوبچههاي ديگر سرببرند. از ترکيب اين دو صحنه آن صحنه را ساختم که عبدالمالک خمپاره را به دست سعيد ميدهد که در خمپاره انداز جاگذاري کند.
به نظر شما«شبي که ماه کامل شد» يک عاشقانه است يا يک تريلر تروريستي؟
به نظر من فيلمي با يک تم انساني است. مرکز توجه من در فيلم مسخ شدن عبدالحميد توسط ايدئولوژي برادرش است.
مثلث سرنوشت ساز بازيگري فيلم شما شامل فرشته صدرعرفايي، هوتن شکيبا و آرمين رحيميان است ولي الناز شاکردوست نقطه ضعف تيم بازيگري شماست. چه چيزي او را خاص ميکرد براي سپردن اين نقش؟
با شما موافق نيستم. الناز شاکردوست چهره زيبايي داشت براي نقشي که من ميخواستم و چهرهاش کمي بدوي و وحشي هم بود که باز براي اين نقش لازم بود. من مي خواستم يک دختر جنوب شهري بسازم و اين نقش انگ الناز بود. بازياش هم خيلي به اندازه بود در اين فيلم. فرشته صدرعرفايي، هوتن شکيبا و آرمين رحيميان به دليل گريم و لهجهشان مجال بيشتري براي نمايش کارشان داشتند و شايد همين باعث شده بازيشان بيشتر پسنديده شود اما من از کار الناز در اين فيلم خيلي راضي بودم. او قرار بود يک دختر جنوب شهري از يک خانواده معتدل مذهبي را بسازد که ساخته است. شايد اين واکنش شما به دليل پيشينه الناز شاکردوست در فيلمهاي سينماي بدنه باشد. فکر ميکنم تماشاگر عام هم وقتي ببيند بازيگري مثل الناز شاکردوست چه قدر تلاش کرده تا نقش متفاوتي را ايفا کند، جذب فيلم شود. بازي الناز در سکانس آخر به نظرم درخشان بود و در کل فيلم، بازياش به اندازه بود و اين هنر بزرگي است براي بازيگر که به جاي ترک تازي، به اندازه بازي کند. مهران احمدي هم در نفس همين طور بود. حتي اگر در همين فيلم هم فرشته صدر عرفايي و نقش غمناز نبود احتمالا نقش شبنم مقدمي هم بيشتر به چشم ميآمد.
بيشتر بدانيد : الناز شاکردوست خشمگين در يک فيلم عاشقانه!! + عکس
حساسيتي روي فيلم اعمال نشد؟
چرا در آن صحنهاي که برادر کوچک عبدالحميد در درگيري با نيروهاي امنيتي کشته ميشود به ما گفته شد بهتر است چنين صحنه اي در فيلم نباشد ولي نميشد اين را حذف کنيم، چون کشته شدن برادر عبدالحميد نقش مهمي در افراطي شدن او داشت.
از فيلم اولتان تا امروز کارنامه خيلي متنوعي داشتهايد و هر فيلمتان دنيا کاملا متفاوتي با فيلم قبلي بوده است طوري که حالا نمي شود گفت فيلم بعدي نرگس آبيار چه جور فيلمي است. خودتان آينده کاريتان را چگونه ميبينيد؟
خب حالا ديگر سيمرغ کارگرداني جشنواره فيلم فجر را گرفتهام و دلم ميخواهد فيلم بعديام فيلمي بسيار شخصيتر باشد. برايم مهم نيست که فيلم بعديام خيلي آوانگارد باشد و خيلي هم مخاطب پسند نباشد. ممکن است عدهاي از اين حرف من نگران شوند ولي شايد الان وقتش باشد فيلمي خيلي دليتر بسازم و به مناسبات اقتصادي سينما فکر نکنم چون فکر ميکنم از دل اين کارهاست که سينماي من جلو ميرود و پيشرفت ميکند.
بيشتر بدانيد : استقبال از فيلم «شبي که ماه کامل شد» در جشنواره فجر 97 + عکس
بيشتر بدانيد : الناز شاکردوست خشمگين در يک فيلم عاشقانه!! + عکس
بيشتر بدانيد : چرا تماشاگران بازيگر زن «شبي که ماه کامل شد» را نشناختند؟ + عکس
بيشتر بدانيد : رکورددار نامزدي جشنواره فجر 97 : فيلم «شبي که ماه کامل شد»
منبع: انديشه پويا