چه خبر - علي ضيا چطور پرويز پرستويي را دور زد؟
در حالي که صداوسيما همچنان از پيوستن به سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات فراري است، ريخت و پاش بي حساب و کتاب در برنامههاي «مجري محور» ادامه دارد.
مرضيه توفيقي: مسابقه برنامه ويژه سال تحويل در تلويزيون سالهاست محل چشم و همچشمي مجريهايي است که به خيال خود با مهمانان متنوع شان، مخاطب را پاي تلويزيون مينشانند؛ امسال هم اين قاعده بر تلويزيون «سلبريتي زده» ما حاکم بود. تلويزيوني که مجريهاي رابطهاياش ناگهان تهيه کننده ميشوند و آنتن فروشي ميکنند و آنها براي سازمان تصميم ميگيرند و نه برعکس!
براي يک مشت دلار
حوالي سال تحويل وقتي برنامه نود از کنداکتور شبکه سه حذف شد و خبر-شايعه حذف فردوسيپور هم در رسانهها پيچيد، واکنشهاي متفاوتي نسبت به آن منتشرشد که شاهبيتش انتقادهاي پرويز پرستويي بود؛ او از چهرههاي ورزشي-فرهنگي خواست حضور در برنامههاي تلويزيون را تحريم کنند تا تلويزيون هم قدر فرزندان خود را بداند. اما تهيهکنندههاي شبکههاي مختلف سيما در رقابتي عجيب و هدايايي عجيبتر، سلبريتيها را از يک برنامه به برنامه ديگر دعوت ميکردند چرا که پول حضور چهرهها را اپليکيشنها و «ستاره-مربعها» ميدادند!
حالا هم مشخص شده «علي ضيا» بزرگترين ريخت و پاش صداوسيما در يک دهه اخير را انجام داده تا «فرمول يک» ش سکه شود و رقيبان را پشت سر بگذارد؛ به گزارش خبرآنلاين، سلبريتيها براي حضور در برنامههاي شب عيد بر اساس گفتههاي نزديکان به اين برنامهسازان ،بين 40 تا 50 ميليون تومان دريافت کردهاند؛ به عبارتي حقوق دو سال يک کارمند براي 20دقيقه ايستادن در يک قاب کم مخاطب و گاه حتي بي مخاطب! فوتباليستها نيز بين 6 تا 10 ميليون تومان از عيدي گرفتهاند.
در بين همين اخبار منتشره در رسانهها، نزديکان رسانهاي به يکي از برنامهها ادعا کردند احمدرضا عابدزاده که راهي شبکه 5 شده، 50 ميليون تومان گرفته است. اما انگار اين رقم فقط خرج ستاره پيشين فوتبال ملي نشده است.
ستارههايي که اين هزينههاي هنگفت براي حضورشان در استوديوها حتي صداي رجانيوز را در آورده بود و از مديران تلويزيون براي اين همه هزينه انتقاد کرده بودند. آنها که يکي از هسته اوليه شکلگيري شان حالا از اعضاي شوراي مشورتي شبکه 3 است.
خاصه خرجي هاي امسال انگار بيش از هميشه بوده و مي گويند جالبترين برگ اين ولخرجي حضور يک خواننده مشهور با پرداخت 80 ميليون تومان است که حتي تعجب خود خواننده را در پي داشته! کسي که راهي شبکه يک و برنامه علي ضيا شده است.
البته قطعا اين رقم از سوي مسئولين شبکه و ضيا تکذيب ميشود. همان طور که رقم عابدزاده را سعي کردند تکذيب کنند.
پاکت گيري عرف رايج!
حالا بي شک کمتر چهره سرشناسي پيدا ميشود که بخواهد برنامهاي تلويزيوني برود و ابتدا نپرسد پاکتش چقدر است. اولين بار اين رويه در سالهاي اواسط دهه 80 رخ داد. زماني که رضا رشيدپور آبي شو را براي شبکه 5 روي آنتن برد و ميگفتند آنزمان حضور دو سوپراستار سينماي ايران که حالايکيشان مجري پرحاشيه و خبرساز تلويزيون شده، با کلي هديه همراه بوده است.
از آن زمان تا خندوانه اين پرداخت هاي پشت صحنهاي اتفاق مي افتاد و حالا به هر ستارهاي بگويي برنامه تلويزيوني، ابتدا ميپرسد چه چيزي ميدهند؟
برنامههايي چون ماه عسل از اين دست بودند و البته سه ستاره در سالهاي قبل که قراردادهايش جنجالي به پا کرد و در نهايت مشخص شد قرارداد اسپانسرينگ برنامه با موسسه ثامن الحجج بوده که جنجالي شده و پول ها صرف هديه به مهمانها و توليد برنامه شده است و اتفاقا درآمدهاي مجري و تهيه کننده کار خيلي بالا نبوده است.
بعد از آن در خندوانه و دورهمي پاکتهاي مهمانان روي آنتن داده ميشد ولي نميگفتند چقدر. درسالهاي اخير، بارها ميرباقري معاون سيما پرداختهاي هنگفت به مهمانان را تکذيب کرده اما شواهد نشان ميدهد رنج قيمتها با آنچه در نظر اوست تفاوت هنگفتي دارد.
با کدام پول؟
اگرچه فرمول يادشده در شب عيد، با تغييراتي در همه شبکهها اجرا شده تا حدي که برخي چهرهها با کنداکتور شخصي و تغيير لباس کامل، شب خود را در طبقات و ساختمانها و استوديوهاي متعدد «جام جم» صبح کردند، اما سنتشکني بي حساب و کتاب «علي ضيا» صداي همکاران او در ساير شبکهها و برنامهها را نيز درآورد! «نرخ شکني» بالاخره براي هم صنفيها هزينه زيادي دارد آن هم درست شب عيد و برنامه زنده و...نکته قابل تامل اما ريخت و پاش از جيب مردم است؛ اتفاقي که سازمان صداوسيما (بخوانيد محل فروش بليتهاي بخت آزمايي جديد) هرگز نميتواند آن را تکذيب کند چرا که خودش تا خرخره غرق در اين «ستاره-مربع»ها و اسپانسرهاست و خيلي هم از اين وضعيت ناراضي نيست.
«فرمول يک» هم از اين قاعده مستثني بوده و حالا به لطف آنتن زنده شبکه اول سيما که روزي شبکه ملي و سراسري محسوب ميشد و حالا ديگر اين چيزها برايش مهم نيست، با تبليغات فراوان مجري-تهيهکننده اش که هر 5 دقيقه از مردم ميخواهد ستاره مربع را شماره گيري کنند تا چند ميليون جايزه به يک نفر بدهد و چند ميليارد به جيب اپليکيشن و برنامه برود، مردم را پاي تلويزيون مينشاند! همان کاري که تقريبا تمام مجريهاي برنامههاي سال تحويل امسال انجام ميدادند.
آمار شرکت کنندگان
مردمي که نيامدند!
روابط عمومي سازمان صداوسيما که در ماههاي اخير نقش ويژهاي در «ماله کشي» مساله خالي کردن جيب مردم توسط مجريها و برنامههايش ايفا ميکند، در خبري اعلام کرده که 7 ميليون نفر در مسابقه انتخاب چهره مردمي «فرمول يک» شرکت کردند. اين يعني شکست يک برنامه در شبکه يک سيما. راي گيري اين مسابقه حدود 40 شبانه روز طول کشيده، آنهم با همراهي ويژه شهرداري تهران(بسيج کامل امکانات سازمان فرهنگي هنري، بيلبوردهاي شهري، فرهنگسراهاي منتخب) در کنار تيزرهاي متعدد شرکت در انتخاب چهره مردمي که در ساعات مختلف از تلويزيون پخش شده است. با عنايت به اينکه هر فرد ميتوانسته چندين راي را ثبت کند، ميتوان حدس زد ميزان مشارکت مردم در اين انتخاب در بهترين حالت 2.5 تا 3 ميليون نفر بوده، عددي که گاه در يک شب برنامه «نود» و در 3 ساعت به صورت يونيک رقم ميخورد نه 40 شبانه روز! اين عدد البته در ساير برنامههاي تلويزيون هم به همين شکل و بسيار بدتر است، وقتي در برنامه جنجالي گفتگو محور شبکه تهران، مجموع مشارکت مردمي با آن همه تبليغ جايزه و قرعه کشي و...40هزار نفر هم نميشود. حالا هم اگر شبکه اول سيما و سازمان صداوسيما، حرفي براي گفتن داشت، حتما جزئيات شرکت کننده ها را به تفکيک و با جزئيات منتشر ميکرد و نه اعلام يک عدد کلي و بعد هم چند عدد ريز براي آراي مردمي. اگرچه همين اقدام شبکه اول و «فرمول يک» نسبت به سکوت ساير برنامهها و شبکهها، قطعا يک گام به جلوست.
هنوز هم ميتوانيد راي بدهيد!
برنامه «فرمول يک» با مشارکت چند نهاد ساخته شده که قاعدتا هر يک سهم خود را به اين برنامه و شبکه اول سيما پرداخت کردهاند؛ اما اينکه مجري يا تهيه کننده يک برنامه، وقتي از مهر و نوع دوستي و عبارات زيبا در کنار انتقادات رنگارانگ از دستگاهها روي آنتن زنده سخن ميگويد اما از سوء استفاده اپليکيشنها يا همان «ستاره-مربع»ها حرفي نميزند، چه چيز به ذهن مخاطب متبادر ميشود؟ اينکه 10 روز بعد از پايان راي گيري و اعلام نتايج انتخاب چهره مردمي، سامانه مذکور همچنان فعال است و راي ثبت ميکند، يعني چه؟ اينکه شما هنوز ميتوانيد راي بدهيد و اپليکيشن فلان را نصب کنيد و يا سرويس روزانه بهمان را با هزينه روزي 600تومان فعال کنيد يعني چه؟ فرض کنيم يک ميليون نفر يکماه از اين سرويس استفاده کردهاند تا تکليف قرعه کشي و چهره برتر مشخص شود؛ 18 ميليارد تومان ناقابل به جيب سرويس فلان يا اپليکيشن بهمان ميرود، آنهم با فرض يک ميليون نفر و تنها يک اپليکيشن، چرا که در طول برنامه «فرمول يک» اپهاي متعددي به شکل زيرنويس و يا از لسان گرم مجري با حرارات، براي مردم تبليغ شده است! حالا شايد بهتر درک کنيم که هداياي مهمانهاي قطار شده در استوديوي تحويل سال از کجا ميآيد، 50 مهمان با متوسط 10 ميليون تومان، ميشود 500ميليون که در مقابل درآمد مذکور، عدد قابل توجهي نيست!
اي کاش صداوسيما به طور شفاف هزينه ساخت برنامههاي ويژهاش، حق الزحمه مجري، دستمزد عوامل، هداياي مهمانان، درآمد اپ حمايت شده در برنامه، ميزان مشارکت، ميزان نصب اپ و يا استفاده از سرويس و... را اعلام ميکرد آنوقت ديگر کسي نميگفت تلويزيون ما در 40سالگي انقلاب به کازينوي پر زرق و برق يک عده تبديل شده که دست بر قضا از لحاظ سياسي به بدنه مديران رسانه ملي نزديک هستند!
بيشتر بدانيد : علي ضيا: مجريام نه صدا خفه کن!!
بيشتر بدانيد : چرا علي ضياء و برنامه فرمول يک، متهم به ترويج همسرآزاري شد؟!
بيشتر بدانيد : علي ضياء درباره حاشيههاي مهمان «فرمول يک» توضيح داد
بيشتر بدانيد : وقتي علي ضيا به سيم آخر مي زند + فيلم
منبع: khabaronline.ir
http://www.CheKhabar.ir/News/155539/ريخت و پاش عجيب تلويزيون- هديه مهمانان 10 تا 80 ميليون