چه خبر - تکرار بلاي پرايد بر سر لادا
خودروساز ايراني قرار است همان بلاي پرايد را سر لاداي روسي دربياورد؟
چندي قبل بود که صحبت حضور خودروسازان روسي در ايران مطرح شد و از ميان آنها حضور لادا در ايران مورد بحث قرار گرفت اما حالا طرف ايراني ميگويد هر خودروساز خارجي که بخواهد به ايران بيايد نميتواند محصول ساخت خودش را وارد ايران کند بلکه بايد با طرف ايراني ملغمهاي ترکيبي از برند خود و محصول ايراني را بسازد!
مشابه اين اتفاق پيشتر در مورد پژو و پرايد افتاده بود. آنها ابتدا خودروهاي اصيل خود را وارد ايران کردند، بعد طرف ايراني خواستار مشارکت در ساخت يا همان مونتاژ (سرهم بندي) شد، نتيجه اين شد که پژو و پرايد ايراني محصولي نامرغوب و بي کيفيت از آب درآمد!
حال خودروساز ايراني قرار است همين بلا را بر سر لاداي روسي در بياورد؛ در واقع قانون در ايران اين است: هر خودروسازي بخواهد وارد ايران شود بايد آن چه را سيستم انحصاري ميخواهد، بسازد يعني خودروي ترکيبي که ملغمهاي از دستاورد ايراني هم در آن دخيل باشد.
اصل جنس نه!
حال نوبت شرط و شروط براي لادا رسيده تا آنها هم متوجه باشند که اصل محصول اورجينال خود را نميتوانند وارد ايران کنند بلکه بايد دانش خود را بياورند تا خودروساز ايراني مطابق ميل خود با پايينترين کيفيت و با گرانترين قيمت آن را به خورد مشتري بدهد! بررسيها نشان ميدهد انحصار خودرو در داخل کشور سهم بالاي 30 درصد را براي خود قائل است که اگر اين سهم مهيا نشود هيچ خودروساز خارجي نميتواند وارد ايران شود.
در همين خصوص احمد نعمتبخش، دبير انجمن خودروسازان ايران در اين باره ميگويد: با توجه به شرايط فعلي، دولت به هيچ وجه اجازه واردات خودروي خارجي را نخواهد داد و اگر قرار باشد فقط خودروي لادا به ايران وارد شود و اينجا توليد نداشته باشد، اين احتمال وجود ندارد. مگر اين که با يک شرکت داخلي قرارداد ببندند و در واقع به صورتي که ترکيبي از ساخت داخل باشد، توليد محصولات لاداي روسيه را در دستور کار قرار دهند.
گرچه خبرهاي رسيده حکايت از دستيابي به چنين توافقي دارد اما در اين سو شرکت سايپا و پارس خودرو، در برابر انتشار خبر توافق با شرکت خودروسازي آوتوواز (لادا) سکوت اختيار کردهاند و با اين وجود منابع روسي اخباري را در اين خصوص انتشار ميدهند.
دبير انجمن خودروسازي هم ميگويد از جزئيات موضوع اطلاعات دقيق و جزئي ندارد و هنوز خبري در اين زمينه به صورت رسمي انتشار نيافته اما آن چه مسلم است اين که مطمئناً دولت اجازه واردات خودروي ساخته شده را نميدهد و همکاري ايران و روسيه در اين حوزه بايد منجر به انعقاد قرارداد توليد خودرو در داخل شود. اين شرايط در حالي است که اروپاييها از بازار ايران خارج شدهاند و چينيها هم در واقع همکاري نميکنند.
ممکن است لاداي روسي با شرکتهاي ايراني قرارداد مشترک بسته باشند اما هنوز هيچگونه اطلاعات جزئي در اين خصوص به کسي داده نشده است و مشخص نيست چه شرکتي قرار است با لاداي روسي همکاري کند با اين حال احتمال اين که با يکي از توليدکنندگان خودروي داخلي قرارداد منعقد شود اما بايد جزئيات اين قرارداد مشخص شود زيرا آن طور که خودروسازان ميگويند سهم خودروساز داخلي حداقل بايد 30 درصد به بالا باشد تا وزارت صمت اجازه توليد دهد.
اين نکته از سوي مقامات شرکت روسي نيز مورد تاکيد قرار گرفته و در رسانههاي خارجي بازتاب يافته است، مدير سياستگذاري منطقهاي و بينالمللي روسيه اعلام کرد که اين شرکت براي توليد و مونتاژ خودروهاي خود با ايران مذاکراتي را انجام داده است. ويکتور کلادف، مدير سياستگذاري منطقهاي و بينالمللي سازمان فناوريهاي پيشرفته روسيه «روستک» اعلام کرد که اين شرکت براي توليد و مونتاژ خودروهاي خود در بازار برخي از کشورها نظير ايران آماده بوده و بدين منظور مذاکراتي را نيز با مقامات ايراني مربوطه در اين زمينه داشته است.
ملغمهاي به نام خودروي ايراني-روسي!
داستان اما وارد فاز تازهاي شده است؛ چرا که اخباري در خصوص خروج خودروسازان چيني از ايران منتشر شده است با اين حال به نظر ميرسد چينيها از قبل تعداد قابل ملاحظهاي تجهيزات وارد کردهاند که مرتبط با کارشان است و همين امر خروج قطعي آنها را از بازار ايران با ترديدهايي روبرو ميکند.
اما بررسيهاي خبرنگار آفتاب يزد نشان ميدهد مشکلات طرف چيني در وارد کردن قطعات اصل به ايران موجب شده که آنها قطع همکاري را به ماندن در ايران ترجيح دهند. در چنين شرايطي توليد داخلي خودرو متوقف نميشود و خودروسازان هم که با مشکل واردات قطعه روبرو هستند مجبورند با قطعات کمکيفيتتر محصول خود را توليد و روانه بازار کنند.
علي مهاجر، فعال صنعت خودرو در خصوص محصول مشترک توليدي ايران با ديگر کشورها و برندها به آفتاب يزد ميگويد: وقتي خودروساز داخلي ميگويد برند خارجي بايد در ايران بومي (سرهم بندي) شود منظورش دقيقاً عمليات مونتاژ پيچيده و عجيب غريب با حفظ درصد سهامي است که براي طرف ايراني در نظر گرفته شده است.
وي ميافزايد: توليد مشترک مد نظر خودروساز داخلي به معناي داخلي سازي محصولات است اما مسلماً وقتي به عنوان مثال رنو قطعات خود را از فرانسه ميآورد و ايران خودرو قطعاتش را از چين وارد ميکند، تصور کنيد که چه اتفاقي بر سر محصول نهايي ميآيد.
مهاجر ميگويد: در قراردادهايي که با خودرو ساز خارجي (مثلاً لادا) در نظر دارند شرط ميکنند که 70 درصد قطعات از طرف کشور ميزبان تأمين شود که از قضا همان مقدار 70 درصد قطعات ارزان قيمت و بيکيفيت وارداتي هستند که در خوشبينانهترين حالت 7 درصد آن در داخل ايران توليد ميشود.
اين فعال صنعت خودرو ميگويد: الان حتي نام مونتاژ را هم نميشود بر محصولات فعلي گذاشت چون در مونتاژ قطعات اصل از کشور مهمان وارد ميشود اما در حال حاضر خودرو ساز داخلي حتي حاضر نيست براي بهبود کيفيت، کشور سازنده را وادار به وارد کردن بهترين قطعات کند و براي اين که محصول خود را بومي و وطني جلوه دهد با قطعات کم کيفيت عاريتي، محصول مشترک را سرهم بندي ميکند.
منبع: bartarinha.ir