چه خبر - احتمال توليد «لادا» در ايران
روز گذشته گزارش هايي مبني بر ورود يک خودروساز روسي به ايران براي توليد و مونتاژ محصولاتش منتشر و موجب شد کارشناسان بسياري در اين رابطه نظر دهند.
ويکتور کلادوف، مدير سياستگذاري منطقهاي و بينالمللي سازمان فناوريهاي پيشرفته روسيه «روستک» روز چهارشنبه در حاشيه نمايشگاه AERO INDIA - 2019 اعلام کرد که اين شرکت براي توليد و مونتاژ خودروهاي خود در بازار برخي از کشورها نظير ايران آماده بوده و بدين منظور مذاکراتي را نيز با مقامات ايراني مربوطه در اين زمينه داشته است.
با انتشار اين خبر، بسياري از تحليلگران احتمال ورود خودروهاي روسي به ايران را بسيار بالا عنوان کردند و ضمن اشاره به احتمال تداوم تحريمهاي اقتصادي و تجاري خصمانه دولت آمريکا عليه ايران و خروج و عدم همکاري برخي از شرکتهاي اروپايي فعال در اين کشور بعد از اعمال و بازگشتهاي تحريمها، احتمال ورود و موفقيت شرکتهاي خودروسازي جايگزين که معمولاً از دو کشور چين و روسيه است، به بازار ايران قوت گرفته است.
با توجه به اينکه بازار ايران داراي ظرفيت و پتانسيلهاي بسيار خوبي براي خودروسازان خارجي و بينالمللي است، بسياري از شرکتهاي خودروسازي در جهان همواره درصدد ورود، تسلط و موفقيت در آن بوده تا بتوانند علاوه بر افزايش محبوبيت و رده جهاني خود، درآمدزايي و سودآوري بالايي را نيز براي خود و کارخانههاي ميزبان خود به ارمغان بياورند.
لازم به ذکر است که شرکت خودروسازي آوتوواز (لادا) در کشورهاي ديگري همچون مصر نيز فعاليتهاي گستردهاي داشته و داراي خط مونتاژ در کارخانههاي اين کشور است و حالا به نظر ميرسد که در مدتهاي اخير به منظور توسعه فعاليت و افزايش همکاريهاي تجاري خود با ساير کشورها نظير ايران نيز مذاکراتي داشته است.
البته در اين گزارشها هم صادرات و هم مونتاژ خودروهاي لادا مطرح شده است که هنوز نتايج اين مذاکرات نهايي نشده است.
بر اساس گزارشهاي منتشر شده از منابع روسي همچون راشاتودي و تاس، خودروهاي ساخت اين کمپاني روسي به حدود 34 کشور جهان اعم از شيلي، کوبا، ترکيه و تونس، مصر، سوريه و مجارستان صادر ميشوند و از محبوبيت و استقبال مناسبي نيز برخوردار شده اند.
آوتوواز که بزرگترين خودروساز روسيه و منطقه اروپاي شرقي به شمار ميرود، همچنين اخيراً صادرات خودرو به چين و امارات متحده عربي را نيز آغاز کرده و درصدد است به بازار کشورهاي ديگري همچون جمهوري چک، مغولستان و همچنين کشورهاي منطقه جنوب شرق آسيا نيز ورود پيدا کند.
طبق اين گزارشها، اين شرکت همچنين سالانه يک ميليون خودرو توليد کرده و مدل لادا وِستا، به عنوان يکي از پرفروشترين خودروهاي اين شرکت در سال 2018 توانست به يک رکورد کم سابقه دست پيدا کند و آن نيز اختصاص بالغ بر 30 درصد از سهم فروش بازار خودرو در اين کشور بود.
برخي کارشناسان و تحليلگران فعال در صنعت خودرو خاطرنشان کردهاند با اينکه گزارشهاي متعددي از سوي منابع روسي مبني بر احتمال فروش و مونتاژ مدلهاي مختلفي از اين کمپاني بزرگ روسي منتشر شده و مذاکراتي نيز با مقامات ايراني مربوطه صورت گرفته است، هنوز سرنوشت نامعلومي بر سر خودروهاي روسي و موفقيت فروش آنها در ايران در انتظار است چراکه آنها بر اين باورند که خودروسازان اروپايي نظير رنو و پژو فرانسه، سابقه طولاني و درخشاني در بازار ايران داشتهاند و مردم اين کشور نيز استقبال بالايي از آنها کرده و خاطره خوبي از اين خودروها دارند به همين دليل نيز صادرات و مونتاژ آنها در ايران نيز موفقيتآميز بوده است اما از آنجايي که خودروهاي روسي سابقه حضور چنداني در اين کشور نداشته اند و تمايل مشتريان ايراني نيز بيشتر به سمت خودروسازان اروپايي و کرهاي بوده است، اين احتمال هرچند اندک وجود دارد که استقبال چندان بالايي نيز از آنها نشود که البته به گفته آنها، همه اين موارد تحت بررسي و مذاکره در ميان مقامات مربوطه شرکتهاي خودروسازي در ايران و روسيه است.
اين در حاليست که برخي ديگر از اين کارشناسان بر اين باورند که با توجه به وضعيت کنوني بازار خودرو در ايران و محدوديتهايي که ناشي از تحريمهاي اقتصادي عليه اين کشور وجود دارد، ورود خودروهاي روسي ميتواند موجب احيا و افزايش تنوع در محصولات موجود در اين بازار شود و نيازهاي اقشار مختلف جامعه با سلايق و توان مالي مختلف را تأمين کند.
سال گذشته صادرات خودروي لادا توليد اين شرکت خودروسازي 57 درصد افزايش داشت و به 38 هزار و 50 دستگاه رسيد. به گفته جان پتاکک ، معاون فروش و بازار يابي شرکت آوتو واز، اين خودروها به 34 کشور ازجمله ترکيه، تونس، شيلي و کوبا صادر شدهاند. بيشترين فروش خودروي لادا در کشورهاي مستقل مشترکالمنافع بوده است، به گونهاي که در سال 2018، 26 هزار و 305 خودرو در قزاقستان، بلاروس و ازبکستان به فروش رفت.
منبع: isna.ir