چه خبر - دانشآموز متهم به قتل معلم در آستانه اجراي حکم
دانشآموز نوجواني که چهار سال قبل معلم خود را با واردکردن ضربه چاقو به قتل رساندهشت بود، در آستانه اجراي حکم قرار گرفت.
اين نوجوان سال 93 بعد از واردکردن ضربه چاقو به معلمش و قتل او از بروجرد به تهران فرار کرد و چند روز بعد درحاليکه به اتهام درگيري در کانون اصلاح و تربيت بازداشت بود، شناسايي شد. محمد-متهم- در بازجوييها به قتل معلمش اعتراف کرد و گفت: من درسم خوب نبود، وارد کلاس که شدم معلم من را از کلاس بيرون کرد. من هم خيلي ناراحت شدم و با چاقويي که داشتم، دوباره به کلاس برگشتم و يک ضربه به او زدم.
محمد بعد از چند بار محاکمه به قصاص محکوم شد و رأي صادره در ديوان عالي کشور تأييد شد.
حسن آقاخاني، وکيلمدافع محمد، درباره آخرين وضعيت اين پرونده گفت: متأسفانه به خانواده محمد خبر دادند که حکم بهزودي اجرا ميشود و همين نگرانيهاي زيادي را براي ما ايجاد کرده است. محمد بنابر نظر پزشکي قانوني، دچار اختلال عقلي است و کميسيون پزشکي هم اين موضوع را تأييد کرده است او در زمان قتل 15ساله بود و دچار افسردگي نيز هست اما متأسفانه خانوادهاش متوجه اين موضوع نشده بودند.
او به دليل اختلال عقلي و افسردگي درسش خوب نبود و مورد اعتراض معلم قرار گرفت که اين حادثه اتفاق افتاد. در جلسه رسيدگي به اين پرونده که در شعبه يکم دادگاه کيفري بروجرد برگزار شد، قضات پرونده، دفاعيات من به عنوان وکيل پرونده را قبول و متهم را به پرداخت ديه محکوم کردند.
اين وکيل دادگستري گفت: بر اساس مدارک موجود در پرونده و نظريه پزشکي قانوني، محمد دچار اختلال عقلي است و همين باعث شده تا قوه تمييز نداشته باشد و متوجه رفتاري که کرده نيز نبوده است. همچنين بر اساس نظريهاي که کارشناس حاضر در دادگاه که معتمد قوه قضائيه نيز هست داده است، محمد دچار قوه تشخيص نيست.
بر اساس قانون، در پروندههايي که متهم نوجوان است، يک کارشناس که مورد تأييد دستگاه قضائي است، در جلسه حاضر ميشود و نظريه خود را که نظريهاي مشورتي است، به دادگاه ارائه ميدهد. در اين پرونده نيز همين اتفاق افتاد و کارشناس هم اعلام کرد محمد قوه تشخيص ندارد. با توجه به وضعيتي که متهم داشت و نظرياتي که از سوي پزشکي قانوني ارائه شد و همچنين نظريه کارشناس حاضر در دادگاه، رأي بر پرداخت ديه صادر شد.
آقاخاني ضمن گلايه نسبت به موضعگيري نماينده حقوقي آموزش و پرورش عليه محمد، گفت: درست است که فردي که به قتل رسيده يک معلم بسيار متشخص و کاربلد بود اما انتظار ميرفت آموزش و پرورش در نظر داشته باشد که طرف ديگر پرونده يک نوجوان 15ساله است و هر دو عضو خانواده آموزش و پرورش هستند اما متأسفانه موضعگيري نماينده حقوقي وقت عليه محمد بود چراکه در آن زمان معلمان نسبت به اتفاقي که رخ داده بود، بسيار حساس شده بودند.
با اين حال، محمد به پرداخت ديه محکوم شد و با اعتراض اوليايدم پرونده به شعبه 31 ديوان عالي کشور رفت. ديوان عالي کشور با اين استدلال که متن بازجوييها و روند پرونده نشان ميدهد محمد قوه تشخيص داشته است، رأي پرداخت ديه را نقض کرد و پرونده به شعبه همعرض فرستاده شد. در شعبه دو که اين پرونده يک بار ديگر مورد رسيدگي قرار گرفت، قضات نظر ديوان را پذيرفتند و با اعلام اينکه محمد قوه تشخيص دارد و بدون درنظرگرفتن نظريه پزشکي قانوني و کارشناسي که اظهارنظر کرده بود، رأي بر قصاص صادر کردند.
در اين مدت با اينکه تلاش زيادي براي جلب رضايت اوليايدم انجام شده است، خانواده محمد موفق به جلب رضايت نشدهاند و چند روز قبل به آنها اعلام شد بهزودي رأي صادره را اجرا خواهند کرد و بهتر است آخرين تلاشهاي خود را براي جلب رضايت انجام دهند.
آقاخاني افزود: من به عنوان وکيل محمد با توجه به اينکه ماده 91 قانون مجازات اسلامي درخصوص اين پرونده اجرا نشده است، دو بار درخواست اعاده دادرسي دادم که رد شده است.
ماده 91 قانون مجازات اسلامي ميگويد نوجواني که مرتکب جرم حدي ميشود به لحاظ کمال عقلي بايد مورد بررسي قرار گيرد تا مشخص شود حرمت کاري را که کرده ميدانسته يا خير. درباره محمد گفته شده است اين نوجوان اختلال عقلي دارد و کارشناس هم اعلام کرده است او قوه تشخيص نداشته است پس چطور ديوان عالي کشور اعلام کرده او قوه تشخيص داشته است.
ضمن احترام به غم اوليايدم و احترام به مقتول که معلم بسيار محترمي بوده است، بايد بگويم اينکه به قوه قضائيه در دفاع از اوليايدم مسئولان يک شهر نامه مينويسند که البته اين موضوع در پرونده نيز منعکس است، باعث تضييع حقوق موکل من که نوجوان است، ميشود و من از مسئولان دستگاه قضائي درخواست دارم با توجه به مدارکي که ارائه دادهايم، درخواست اعاده دادرسي را در پرونده محمد يک بار ديگر بررسي کنند تا حقي از اين نوجوان ضايع نشود.
منبع: bartarinha.ir
http://www.CheKhabar.ir/News/153372/دانشآموز متهم به قتل معلم در آستانه اجراي حکم