نقد و بررسي فيلم "مردي بدون سايه" رفتارهاي غير منطقي کاراکترهاي اصلي
يکشنبه 21 بهمن 1397 - 8:59:43 PM
چه خبر - مردي بدون سايه؛ فيلمي بدون مايه؟!

هميشه اين بحث مطرح مي شود که داستان‌هاي کهن ايراني مي‌توانند منبع مناسبي براي ساخت فيلم‌ها و بازي‌هاي ويديويي باشند. عليرضا رئيسيان در جديدترين اثر خود يعني «مردي بدون سايه» سعي کرده چنين کاري را انجام دهد. او که جدا از کارگرداني وظيفه نويسندگي و تهيه‌کنندگي فيلم را هم بر عهده دارد، در اين راه از بازيگران شناخته شده‌اي مانند ليلا حاتمي و فرهاد اصلاني هم استفاده کرده اما با اين وجود هم مردي بدون سايه را مي‌توان به سختي تا انتها تحمل کرد.

پوستر فيلم «مردي بدون سايه»
پوستر فيلم «مردي بدون سايه»

ماهان کوشيار (علي مصفا) يک مستند‌ساز است که زندگي‌اش تحت تاثير توقيف آخرين فيلمش که در مورد خيانت و قتل است، تغيير مي‌کند. ممنوع الکار شدن ماهان باعث مي‌شود همسرش يعني سايه (ليلا حاتمي) تصميم به کار کردن بگيرد و همين قضيه زندگي اين خانواده را براي هميشه تغيير مي‌دهد.

ليلا حاتمي در «مردي بدون سايه»
ليلا حاتمي در «مردي بدون سايه»

مردي بدون سايه در اکثر پارامترها از يک سريال تلويزيوني درجه دوم فراتر نمي‌رود. تقريبا در نيمه ابتدايي، فيلم به هيچ عنوان جلو نمي‌رود و بعد از گذشتن نزديک به يک ساعت ملال آور، رئيسيان تصميم به تعريف کردن قصه‌اي مي‌گيرد که جدا از آن که بارها نمونه آن را ديده‌ايم، بازهم نصف و نيمه روايت شده و فيلم آن‌قدر درگير جزييات عجيب و غريبي مانند اطلاعاتي در مورد زندگي کاراکترهاي فرعي داستان مي‌شود که حتي وقت کافي براي به سرانجام رساندن خط اصلي داستاني فيلم باقي نمي‌ماند. در انتها مردي بدون سايه با يک سکانس پاياني کاملا گنگ به پايان مي‌رسد تا از خودتان بپرسيد چرا کارگردان بايد 1 ساعتي را صرف نشان دادن صحنه‌هاي اضافي مختلف و غير ضروري بکند اما قصد به نتيجه رساندن داستان فيلم را نداشته باشد.

امير آقايي و ليلا حاتمي در فيلم «مردي بدون سايه»
امير آقايي و ليلا حاتمي در فيلم «مردي بدون سايه»

جدا از موضوع بسيار کليشه‌اي فيلم که نمونه آن را بارها در فيلم‌ها و سريال‌هاي مختلفي آن هم اکثرا با روايت هيجان انگيز‌تري مشاهده کرده‌ايم، مشخص نيست که چرا بايد کارگرداني دوباره تصميم به ساخت فيلمي با محوريت موضوعاتي مانند شک پيدا کردن ميان زوج‌ها بسازد و نتيجه‌ کارش هم دقيقا چيزي مانند ساير فيلم‌هايي که همين بحث را به عنوان موضوع اصلي خود انتخاب کرده بودند باشد و نه دغدغه خاصي را پاسخ داده و نه حرف تازه‌اي را در هيچ يک از المان‌هاي سينمايي خود بيان کند.

ليلا حاتمي در فيلم سينمايي «مردي بدون سايه»
ليلا حاتمي در فيلم سينمايي «مردي بدون سايه»

قصه تکراري مردي بدون سايه با شخصيت پردازي ضعيف کاراکترهاي اصلي همراه شده است. براي مهم جلوه دادن کاراکتر سايه که قصه فيلم هم حول محور او شکل مي‌گيرد، رئيسيان بيشتر از شخصيت پردازي، درگير نشان دادن کاراکتر سايه به عنوان زن زيبا و معصوم است. زني که ليلا حاتمي در تعداد زيادي از تجربه‌هاي سينماي خود نقش آن را با ريتم کند بازي‌اش انجام داده اما بستر مردي بدون سايه حتي براي چنين کاراکتري هم فراهم نشده و شخصيت سايه با وجود حضور زيادي که در فيلم‌نامه دارد، هيچ کشمکش خاصي را با ديگر کاراکترهاي فيلم حتي همسرش تجربه نمي‌کند و اصلا متوجه نخواهيد شد که چرا بايد نگران سرنوشت چنين شخصيت خامي در اين فيلم باشيد.

فيلم «مردي بدون سايه»
فيلم «مردي بدون سايه»

از سمت ديگر، تکامل شخصيت ماهان به شکلي کاملا غير منطقي به نمايش گذاشته مي‌شود. مشخص نيست شخصيتي مانند او که حتي فيلمي با محوريت خيانت و شکاکي ساخته و در مورد کار کردن همسر و سفر کردن او به خارج از کشور هيچ مشکلي ندارد، چرا و چگونه درگير حس شکاکي شده و چرا به طرز عجيب و غيرمنطقي روي اين موضوع پافشاري مي‌کند. طي مردي بدون سايه، هيچ پيش زمينه خاصي از کاراکتر ماهان براي ما تعريف نمي‌شود که کارهايي که او طي بخش دوم فيلم انجام مي‌دهد را منطقي جلوه دهد.

فرهاد اصلاني در «مردي بدون سايه»
فرهاد اصلاني در «مردي بدون سايه»

او تنها کاراکتر گنگ ماجرا نبوده و دليل حضور تعداد زيادي از کاراکترهاي جانبي در فيلم مشخص نيست. مثلا شخصيت مادر سايه (گوهر خيرانديش) هيچ واکنش خاصي نسبت به اتفاقات بدي که براي سايه و رابطه او با همسرش مي‌افتد نشان نمي‌دهد. انگاري تنها اين شخصيت در مردي بدون سايه حضور دارد تا ماهان دختر کوچکش را دست او سپرده و درگير ماجراهاي عجيب و غريب خود شده و آخر شب دوباره او را پس بگيرد.

علي مصفا در «مردي بدون سايه»
علي مصفا در «مردي بدون سايه»

اين اتفاق در مورد مدير سايه (امير آقايي) و دختري که ماهان در مهماني شبانه او را ملاقات مي‌کند هم رخ مي‌دهد. کاراکتر امير آقايي در اين فيلم به عنوان سوپاپ اصلي برانگيختن حس شک ماهان عمل مي‌کند و تا اينجا مشکلي وجود ندارد. اما در بخش پاياني فيلم، کارگردان به طرز عجيبي درگير نشان دادن فساد موجود در شرکتي که اين شخص مديرعامل آن بوده و زندگي شخصي او با همسر بيمار خود مي‌شود که به هيچ عنوان ارتباطي به خط اصلي داستاني فيلم ندارند.

امير آقايي در فيلم «مردي بدون سايه»
امير آقايي در فيلم «مردي بدون سايه»

بخش حضور ماهان در يک مهماني شبانه هم يکي از عجيب‌ترين قسمت‌هاي مردي بدون سايه محسوب مي شود. ديالوگ‌هاي عجيب و بسيار طولاني بين او و آن دختر کم سن و سال شکل مي‌گيرد که هيچ کمکي به پيشبرد داستان فيلم نمي‌کند و انگار تنها براي رسيدن زمان فيلم به حداقل 90 دقيقه‌اي، از چنين سکانسي استفاده شده است. مردي بدون سايه در هيچ‌کدام از بخش‌ها، از کارگرداني و موسيقي فيلم گرفته تا بازي‌هاي نچندان خاطره‌انگيز بازيگران شناخته شده خود، نقطه اوجي ندارد. جدا از کليشه‌اي بودن داستان فيلم، روايت جذابي هم رخ نمي‌دهد تا بتوان اين قصه تکراري را تا انتها تحمل کرد و در اين ميان حضور شخصيت‌هايي که از يک تيپ اجتماعي فراتر نمي‌روند و رفتارهاي غير منطقي کاراکترهاي اصلي باعث مي شود که تماشاي اين اثر از همان ابتداي کار طاقت‌فرسا و ملال آوري باشد.

بيشتر بدانيد : اولين عکس هاي منتشر شده از ليلا حاتمي در اسپانيا با «مردي بدون سايه»

بيشتر بدانيد : تيپ جديد امير آقايي در فيلمي با بازي ليلا حاتمي + عکس

بيشتر بدانيد : گريم متفاوت علي مصفا در فيلم جديدش + عکس

بيشتر بدانيد : معرفي 22 فيلم حاضر در جشنواره فيلم فجر سال 97


منبع: rooziato.com

http://www.CheKhabar.ir/News/153130/نقد و بررسي فيلم "مردي بدون سايه" رفتارهاي غير منطقي کاراکترهاي اصلي
بستن   چاپ