چه خبر - آمار خودروهاي ناقص در ايران خودرو و سايپا
دبير انجمن قطعهسازان همگن اظهار داشت: امروز خودروسازها بيش از 5 هزار ميليارد تومان بدهي معوق به قطعهسازها دارند که حتي اگر آن هم تعيين شود به دليل عدم فعاليت بيشتر قطعهسازان در ماههاي اخير و بالا رفتن مواد اوليه حداقل نيازمند 12 هزار ميليارد تومان تسهيلات و سرمايه در گردش هستند تا بتوانند دوباره فعاليت خود را از سر بگيرند.
آرش محبينژاد از افزايش خودروهاي فاقد قطعه در کارخانههاي ايران خودرو و سايپا خبر داد.
وي گفت: بنا بر آخرين آمار، خودروهايي که در اين دو کارخانه به دليل کمبود قطعات يدکي تجاري نشدهاند و در کف انبار خوابيده است امروز به بيش از 90 هزار دستگاه رسيد. اين يعني سرمايه عظيمي از اين دو خودروساز و قطعهسازان راکد مانده است.
محبينژاد افزود: کسري قطعات اين خودروها عمدتاً داخلي است. اين يعني خودروساز نتوانسته از قطعه ساز داخلي جنس مورد نياز خود را تهيه کند و همانطور که بارها اعلام کرديم قطعهسازان امروز به دليل عدم پرداخت مطالبات خود ازسوي قطعهسازان و افزايش قيمت مواد اوليه و مشکلات ارزي و تهيه مواد اوليه خارجي نميتواند سفارشات خودروسازها را تامين کند. البته بخش اندکي از اين خودروها نيز نيازمند قطعات وارداتي است.
دبير انجمن قطعهسازان همگن تصريح کرد: از سوي ديگر اين روند باعث افزايش قيمت تمام شده خودرو ميشود علاوه بر اينکه خودروساز مجبور است مکاني براي دپو کردن اين خودروها تدارک ببيند در آينده نيز وقتي قطعه تامين شد دوباره بايد کارگر و تکنسين بر روي اين خودروها کار کند و مراحل کنترل کيفيت را دوباره پشت سر بگذارند که اين هزينه زيادي به خودروسازها وارد ميکند.
وي در خصوص وضعيت قطعهسازان گفت: امروز خودروسازها بيش از 5 هزار ميليارد تومان بدهي معوق به قطعهسازها دارند که حتي اگر آن هم تعيين شود به دليل عدم فعاليت بيشتر قطعهسازان در ماههاي اخير و بالا رفتن مواد اوليه حداقل نيازمند 12 هزار ميليارد تومان تسهيلات و سرمايه در گردش دارند تا بتوانند دوباره فعاليت خود را از سر بگيرند.
وي افزود: ما تمام اين مشکلات را به صورت تصويب شده به 290 نماينده مجلس و سران سه قوا فرستادهايم. همچنين پيشنهاد خود را در هشت بند مطرح کردهايم. به نظر من تنها راه خروج از بحران فعلي اجرايي شدن اين موارد هشتگانه است.
منبع: ilna.ir