با جريمه هاي رانندگي که اشتباهي ثبت شده چه کنيم؟
شنبه 1 دي 1397 - 5:39:04 PM
چه خبر - جريمه هاي رانندگي

مرد ميانسال هر چه بيشتر به تاريخ و ساعت ثبت تخلف‌ها و محل‌هايي که جريمه در آن ثبت شده بود دقت مي‌کرد تعجبش بيشتر مي‌شد. حتي دو مورد از تخلف‌ها در يک روز و يک ساعت و يک محل ثبت شده بود. حالا دنبال راهي مي‌گشت تا اين اشتباهات را براي پليس بازگو کند و مجبور نباشد جريمه‌اي که مرتکب نشده را پرداخت کند.

در سال‌هاي اخير بسياري از رانندگان هنگام دريافت فهرست جرايم رانندگي خود با اين مشکلات دست به گريبان هستند اما موضوع اين است که مردم نمي‌دانند چگونه بايد اين تخلف‌ها را پيگيري کنند و تصورشان اين است که اعتراض‌شان به جايي نمي‌رسد.

سرهنگ احمد کرمي اسد، رئيس مرکز اجرائيات پليس راهور ناجا با اشاره به اين موضوع مي‌گويد: «جرايم رانندگي در ايران با چند روش ثبت و به مالکان خودروها ابلاغ مي‌شود از جمله تسليمي، الصاقي و ثبت با دوربين راهنمايي رانندگي؛ ثبت جريمه تسليمي به اين شيوه است که راننده در محل حضور دارد و مأمور پليس نيز شاهد تخلف بوده بنابراين تخلف را ثبت و برگه را به‌راننده مي‌دهد. اين بهترين روش و در واقع قانوني و صحيح‌ترين راه براي ابلاغ جريمه به رانندگان متخلف است. از طرفي از آنجايي که مأمور موظف است فاکتورهاي جريمه را به مقام بالاتر خود ارائه کند تا حد ممکن در ارائه تخلفات دقت مي‌کند. در اين فاکتور علاوه بر مشخصات هويتي راننده(نه مالک)، نوع تخلف، پلاک و محدوده جغرافيايي محل نيز بايد ثبت شود که احتمال خطا در آن بسيار پايين است.»

وي تأکيد کرد: «در صورتي که راننده در فهرست تخلفاتش با چنين اشتباهاتي روبه‌رو شد مي‌تواند با مراجعه به مرکز اجرائيات موضوع را پيگيري کند. از آنجا که هم مأموري که اعمال قانون کرده هم کسي که آن را وارد سيستم کرده و نيز ته برگ جريمه هر سه در دسترس است مي‌توان هرگونه خطايي را مشخص کرد.»

کرمي اسد ادامه داد: «نوع دوم ثبت تخلفات، الصاقي است. در اين شرايط، مأمور، نوع تخلف و جغرافياي محل را مشخص مي‌کند. اما براي اينکه دقت کار بالا برود مأمور مسئول جريمه بايد علاوه بر شماره پلاک خودرو، تاريخ ساخت پلاک که در گوشه پلاک ثبت شده است را نيز بنويسد. بنابراين ميزان دقت افزايش يافته و امکان خطا تقريباً به صفر مي‌رسد. نوع سوم نيز جريمه‌هاي دو برگي است. در اين مورد وقتي راننده تخلفي مرتکب مي‌شود به او دستور ايست مي‌دهند اما اگر راننده خواسته يا ناخواسته توقف نکرد مأمور راهور ارقام پلاک را مي‌نويسد اما با توجه به اينکه خودرو در حال حرکت است احتمال خطا وجود دارد. البته اين نوع ابلاغ نامش دو برگي است اما برگه جريمه در اختيار مأمور پليس است. نوع چهارم نيز سامانه هوشمند و ثبت تخلف با دوربين است. در حال حاضر بيش از 40 درصد تخلفات دوربيني ثبت مي‌شود که آن هم فرآيند خاصي دارد.»

رئيس مرکز اجرائيات پليس راهور افزود: «وقتي دوربين، پلاکي را خوانش مي‌کند اين اطلاعات در سيستم ثبت مي‌شود. دوربين با شناسايي راننده متخلف، يک تصوير از محل تخلف و عکسي از پلاک مي‌گيرد. شماره پلاک از سامانه شماره‌گيري استعلام مي‌شود، سپس کاربري که در مرکز مانيتورينگ حضور دارد اطلاعات خام دوربين را کنترل و تطبيق داده و در صورت نبود خطا، جريمه را صادر مي‌کند.»

کرمي اسد درباره ميزان خطاي اين سامانه هوشمند نيز گفت: «گاهي برخي افراد مراجعه کرده و مدعي مي‌شوند جريمه دوربيني برايشان ثبت شده در حالي که هرگز در آن مکان نبوده‌اند، اين شهروندان مي‌توانند با مراجعه به مرکز اجرائيات درخواست بررسي دوباره دوربين‌ها را داشته باشند که در صورت اشتباه مشخص خواهد شد.»

وي درباره شيوه برخورد با مأموران متخلف نيز توضيح داد: «براساس ماده 5 قانون رسيدگي به تخلفات راهنمايي و رانندگي، پليس راهور موظف است ثبت جرايم را با حداکثر دقت انجام دهد. بنابراين در صورتي که وقوع تخلف از سوي مأموران پليس راهور ثابت شود آن مأمور تحت تعقيب قضايي قرار مي‌گيرد. ما براي به حداقل رساندن اشتباه‌هاي پليس به مأموراني که جريمه مي‌کنند و کساني که مسئول پانچ(وارد کردن جريمه‌ها به سيستم) جريمه‌ها هستند آموزش‌هاي لازم را داده‌ايم. با اين حال در صورتي که هر يک از شهروندان شکايتي درباره جرايم شان دارند مي‌توانند با مراجعه به 280 واحد رسيدگي به تخلفات اجرائيات در سراسر کشور، پيگير کارشان شوند تا حقي از کسي ضايع نشود.»

بيشتر بدانيد : قبض جريمه رانندگي هم هک شد!!


منبع: irna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/147430/با جريمه هاي رانندگي که اشتباهي ثبت شده چه کنيم؟
بستن   چاپ