چه خبر - حسن وارسته: در شوخي هاي «خنداننده شو» به فضاي اروتيک اشاره مي شود
حسن وارسته (متولد سال 1348 در تهران) نمايشنامهنويس، فيلمنامهنويس، تهيهکننده، طراح صحنه، کارگردان، مدرس و منتقد است. وي داراي کارشناسي کارگرداني از دانشکدۀ سينما و کارشناسي ارشد ادبيات نمايشي از دانشکدۀ هنرهاي زيبا است.
وارسته با اشاره به هدف خنداندن در اين استندآپ ها اظهار کرد:
در برخي از شوخي هاي «خنداننده شو» به شکل غيرمستقيم به فضاي اروتيک اشاره مي شود درحاليکه به هر قيمتي خنداندن درست نيست. اگر قرار بود کمدي ها به اين شکل باشد ما هم مي توانيم در سريال هاي نمايشي سراغ چنين رويکردي برويم و به راحتي مردم را بخندانيم اما اين کار درست نيست.
نويسنده فصل دوم، سوم و چهارم «پايتخت» اظهار کرد:
ما نوعي هنجارهاي عرفي و شرعي داريم که اين هنجارها اجازه نمي دهد به هر قيمت به سمت خنداندن مخاطب برويم اما گاهي در شوخي هاي نوجوانان و جواناني که براي استعداديابي در زمينه استندآپ کمدي به «خندوانه» مي آيند، مي بينيم از لطيفه ها و کنايه هايي استفاده مي شود که در خلوت زنانه و مردانه هم کاربردشان مناسب نيست.
بيشتر بدانيد : روايت کيهان از اوج رکيک گويي و حيازدايي در تلويزيون
وي با اشاره به شوخي هاي اين برنامه يادآور شد:
ابتذال يعني «بيش از اندازه» و از بذل مي آيد و در «خندوانه» روي بعضي نکات تاکيد «بيش از اندازه» مي شود که همين تاکيد مخاطب را نسبت به يک واژه به تعابير ديگري سوق مي دهد. تاکيد به گونه اي روي يک کلمه صورت مي گيرد که ذهن تحليل مي کند حتما شخص از به کار گيري اين واژه منظوري داشته است.
نويسنده «دودکش» با اشاره به ظرافت طنز عنوان کرد:
ما در محدوديت هاي رسانه اي قرار داريم ولي همين محدوديت باعث خلاقيت هاي ما شده است به طور مثال دوره اي موسيقي هاي لس آنجلسي گوي سبقت را از جامعه ما ربوده بود اما حالا در دل محدوديت ها، موسيقي هايي ساخته شد که قوي تر از آثار لس آنجلسي است.
حسين وارسته با اشاره به اينکه عوامل برنامه «خندوانه» بايد به بچه ها آموزش بدهند، عنوان کرد:
بچه هايي که براي اجراي استندآپ کمدي به «خندوانه» مي آيند چارچوب هاي اخلاقي رسانه ملي را نمي شناسند و اين خط قرمزها را بايد به آنها توضيح داد.
اين نويسنده اضافه کرد:
البته ما گاهي مي بينيم خود عوامل برنامه هم سخناني مي گويند و به مسايلي اشاره مي کنند که باعث تعجب بيشتر است. من آدم دگمي نيستم ولي به هرحال برنامه توليدي است و کار طنز ظرافت هايي نياز دارد که مهارت مي خواهد و اينجاست که اهميت نويسنده که متن کاري را مي نويسد مشخص مي شود که چقدر مي تواند روي لبه تيغ راه برود و مرزها را رد نکند.
نويسنده مجموعه «زندگي به شرط خنده» يادآور شد:
البته خود مخاطب هم شوخي هاي رکيک و ناهنجار را پس مي زند و ما حتي مي بينيم که گاهي کسي که به اين شوخي ها متوسل شده است در راي گيري ها نيز نتوانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
وي در پايان با اشاره به تلاش عوامل «خندوانه» تصريح کرد:
عوامل «خندوانه» تلاش مي کنند و زحمت مي کشند تا برنامه اي بسازند که مخاطب آن را دوست داشته باشد اما کيفيت دارد فداي کميت مي شود. اين برنامه توانسته هنرمندان و افراد جديدي را وارد عرصه طنز کند و اين خوب است و ما نبايد يادمان برود که در مراحل کودکي استندآپ هستيم و خوب است از همين مراحل چارچوب ها را رعايت کنيم.
بيشتر بدانيد : واکنش نويسنده پايتخت به حواشي سوتي اخيرشان!
بيشتر بدانيد : واکنش مصطفي رحماندوست با شوخي سخيف با وي در خندوانه
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
منبع: mehrnews.com
http://www.CheKhabar.ir/News/133899/نويسنده سريال هاي طنز، شوخي هاي خنداننده شو را رکيک و مبتذل خواند!!