نکاتي درباره صافکاري و نقاشي اتومبيل که هر راننده اي بايد بداند
سه شنبه 11 ارديبهشت 1397 - 9:20:07 AM
چه خبر - ويژگي هاي يک صافکار خوب

در صورت تصادف و بروز خسارت به اتومبيل، انتخاب يک صافکار و نقاش منصف و حرفه اي، بزرگ ترين دغدغه افرادي است که نسبت به ماشين خود حساس هستند.

صافکارهاي حرفه اي شغل خود را يک هنر مي دانند. هر صافکار به اقتضاي حرفه و تجربه خود، براي خدمات صافکاري که انجام مي دهد قيمت تعيين مي کند.


يک صافکار خوب ويژگيهاي زير را دارد:

1. حتي الامکان عمليات تعمير را بدون رنگ انجام مي دهد تا مالک خودرو ضرر و زيان کمتري را از بابت افت قيمت خودرو متحمل شود.
2. صافکار تا حد امکان، قطعه اي را تعويض نمي کند و با صافکاري و نقاشي مشکل را حل مي کند.
3. ضخامت بتونه در قسمتهاي صاف شده بسيار نازک است، تا در گذر زمان و تابش خورشيد ترک نخورد.
4. نتيجه کار او اين است که قسمت رنگ شده، هم رنگ ساير نقاط بدنه ماشين مي شود و مرزي بين قسمت رنگ شده و سالم وجود ندارد. از فاصله 10 تا 15 متري و زير نور آفتاب، تفاوت رنگي بين قسمتها وجود ندارد. شفافيت و براقي قسمت رنگ شده و سالم دقيقاً مثل هم است.
5. فارق از کد رنگ بدنه ماشين، رنگي را که دقيقا هم شکل ساير قطعات بدنه است را بسازد. زيرا رنگ بدنه خودرو، در اثر تابش اشعه آفتاب تغيير مي کند. مثلا رنگ بدنه پژو 206 مدل 1385 با کد رنگ 67905 (نقره اي) با رنگ بدنه پژو 206 مدل 1393 با کد رنگ 67905 (نقره اي)، متفاوت است.
6. در حين تعميرات و باز و بسته کردن قطعات خودرو، هيچ پيچ و خاري گم نشده است. قطعات و درپوشهاي مربوط به خودرو، مثل روز اول نصب شده اند و در حين رانندگي لرزش و صدايي ندارند.
7. فاصله بين قطعات مختلف بدنه، قرينه هم است، مثلاً در صورت صافکاري درب راننده، پس از اتمام کار، فاصله بين لبه درب با گلگير در طرف راننده و شاگرد دقيقاً مثل هم و برابر است.
8. قيمت مناسبي دارد. و هزينه تمام کار را در ابتدا مطرح مي کند.
9. مدت زمان کمتري براي اتمام کار نياز دارد.


برخي اصطلاحات صافکاري

شاسي کشي
عملي است که براي برگرداندن شاسي خودروها به محل اوليه استفاده مي شود. عمل شاسي کشي معمولا با جرثقيل و يا جک انجام مي شود. شاسي کشي وقتي ضرورت پيدا مي کنيد که ضربه حاصل از تصادف شديد باشد و ستونهاي اصلي بدنه را جابجا کرده باشد.

دستگاه مکش
دستگاهي است که به صورت مکش، قسمت تورفته را بيرون مي کشد. اين دستگاه بيشتر براي خودروهاي با طراحي منحني (مثل پژو 206) کاربرد دارد. استفاده از دستگاه مکش، پيش نياز و تخصص صافکار را نياز دارد تا بدون ريزش رنگ قطعه را صاف کند.

رنگ کوره اي
رنگ کوره اي، فقط توسط کارخانجات خودروسازي قابل انجام است که مجهز به اتاق رنگ و سيستم پخت رنگ هستند. تعميرگاهها و صافکاريها، هرگز چنين بودجه اي در اختيار ندارند.

بعضي صافکارها براي تسريع در خشک شدن رنگ، از اشعه UV استفاده مي کنند. اين موضوع ارتباطي به رنگ کوره اي ندارد.

يکي از ويژگيهاي رنگ کوره اي آن است که اگر در تماس با تينر فوري قرار گيرد (حتي چندين ساعت) ورآمده و حل نمي شود، اما رنگي که توسط صافکاري ها اجرا شده باشد (هر صافکاري) در اثر تماس با تينر فوري 20 هزار ور خواهد آمد.

پوليش خودرو
رنگ روي بدنه خودرو، در واقع 8 تا 10 لايه از رنگ است که روي هم قرار مي گيرند و اصطلاحا روي ورق بدنه خودرو را پوشش مي دهند، پوليش بدنه، يک لايه از اين رنگ را بر مي دارد و در نتيجه بدنه خودرو براقتر مي شود، پوليش لزوما بايد توسط متخصص انجام شود زيرا زمان بندي مشخصي براي پاک کردن مواد وجود دارد. انجام پوليش به دفعات، به رنگ بدنه آسيب مي رساند.
واکس پوليش فرايندي شبيه به پوليش دارد ولي فقط بدنه را براق مي کند اما لايه اي از رنگ را بر نمي دارد. کسانيکه مي خواهند بدنه خودرو زيباتر جلوه کند، معمولا از واکس پوليش استفاده مي کنند.


منبع: dande6.com

http://www.CheKhabar.ir/News/107014/نکاتي درباره صافکاري و نقاشي اتومبيل که هر راننده اي بايد بداند
بستن   چاپ